Psihoedukacija
zauzima važan dio psihoterapijskog procesa, no postoji i kao zasebna
intervencija u prilagodbi klijenta i njegove obitelji na potencijalne
psihološke posljedice tjelesnih oboljenja. Odnosi se na niz intervencija čiji
je primarni cilj pomoći Vam kako bi što bolje razumjeli svoje trenutne smetnje,
te se što uspješnije nosili s njima te njihovim posljedicama na svakodnevno funkcioniranje.
Osnovna je pretpostavka kako upoznavanjem sa svojim trenutnim stanjem ili
problematikom postižete veći doživljaj kontrole nad situacijom. Ovaj proces
tada povratno pozitivno utječe na doživljaj same situacije u kojoj se nalazite
te smanjuje količinu stresa koja proizlazi iz određenog stanja. Psihoedukacija
stoga je sastavni i neizostavan dio kognitivno-bihevioralne terapije.
Također,
neki od ostalih ciljeva psihoedukacije su:
- pružanje informacija klijentu i članovima njegove obitelji o smetnjama, simptomima te načinima terapijskog tretmana
- jačanje osobnih prilagodbenih snaga i podučavanje adaptivnijim mehanizmima suočavanja
- jačanje svijesti o važnosti Vaše aktivne uloge u procesu terapije (pridržavanje dogovorenih uputa i zadataka)
- smanjivanje osjećaja beznadnosti i bespomoćnosti
- smanjivanje rizika povrata simptoma
Iz navedenoga proizlazi da su bitni
elementi psihoedukacije:
1. prijenos bitnih informacija, 2. emocionalno pražnjenje , 3. pružanje podrške te 4. prevencija pogoršanja/povrata smetnji (usvajanje tehnika rješavanja problema (problem solving), suočavanja s teškoćama (coping skills) te stvaranje odnosa i mreže socijalne podrške).
Psihoedukacija
može biti ponuđena u individualnom i grupnom obliku te putem raznih medija
edukacije (predavanja, letci, bilteni, knjige..). Važan terapeutski zadak uputiti
je klijenta na relevantan izvor informacija, budući da aktualno dostupni izvori
informiranja nerijetko daju netočne ili iskrivljene informacije (internet,
forumi...).
Niz
relevantnih istraživanja pokazala su blagotvorne učinke psihoedukacije kod
velikog broja smetnji i poremećaja (depresija, smetnje iz anksioznog kruga,
bipolarni poremećaj, shizofrenija, poslijeporođajna depresija), kao i kod
kroničnih somatskih oboljenja (hipertenzija, dijabetes...). Psihoedukacija
pruža klijentu osnove razumijevanja trenutne problematike, jača doživljaj
samoefikasnosti osobe te pospješuje doživljaj kontrole nad situacijom, što je
svakako odlična odskočna daska za daljnji psihoterapijski proces.
Na
stranicama našega Centra pronaći ćete psihoedukativne tekstove o psihološkim smetnjama
različite vrste kao i smjernicama za samopomoć, stoga Vas pozivamo da ih
svakako pročitate i informirate se još danas!
Pripremila:
Ana Kordić, mag. psych.